Hogewalkerk Steenwijk

Inhoud:

  1. Wat te doen bij calamiteiten in de kerk?
  2. Wie zitten er in het BHV/EHBO-team?
  3. Wat doet het BHV/EHBO-team?
  4. Wat hebben we aan hulpmaterialen beschikbaar?
  5. Protocollen

1.  Wat te doen bij calamiteiten in de kerk?

  • Er is een BHV/EHBO-team in de kerk dat zich bezighoudt met veiligheid in de kerk.
  • De lijst met gemeenteleden die daarvoor zijn opgeleid staan vermeld in de bijlage 1 en er hangt een lijst in de  keuken, zij zullen ook de leiding nemen bij eventuele calamiteiten. Jaarlijks zal deze lijst worden bijgewerkt
    • Het is goed om te weten dat zaken geregeld zijn als er iets gebeurt in de kerk.
    • Het is goed dat iedereen weet wat er is geregeld in de kerk.
  • Als er sprake is van andere activiteiten in de Hoogewalkerk dan een kerkdienst, dan dient de organisatie daarvan zelf zorg te dragen voor voldoende bemensing die bekwaam en bevoegd zijn om op te treden bij calamiteiten.

2.  Wie zitten er in het EHBO/BHV-team?

  • Kerkenraadsleden, BHV-ers/EHBO-ers (zie bijlage 1). In de keuken hangt een overzicht van deze personen. In principe is er altijd een bhv-er/ehbo-er aanwezig tijdens de kerkdiensten. Mocht er niemand van deze personen aanwezig zijn, bijvoorbeeld tijdens een kindernevendienst of de kindercrèche, neem dan direct contact op met de Commissie van Beheer. Bij noodgeval altijd direct 112 bellen.

3.  Wat doet het BHV/EHBO-team?

  • Iedere bhv-er/ehbo-er probeert om zijn/haar geldigheid van de diploma te waarborgen. ( mocht deze geldigheid verlopen dan graag contact opnemen met de Commissie van Beheer).
    • Na elke gebeurtenis wordt er direct met de betrokkenen geëvalueerd. De personen die zich hiervoor beschikbaar hebben gesteld staan op de lijst van BHV-ers/EHBO-ers.
    • Controleren van aanwezige materialen (Brandblussers, brandslang en AED en verbandtrommel worden door externe partij jaarlijks gecontroleerd).
    • Informeren van gemeenteleden middels gemeenteavond, website, kerkblad. Dit zal jaarlijks worden bekent aan de gemeente door de Commisie van Beheer in het kerkblad. Ook op de eerste gemeentevergadering van elk nieuw jaar zal de Commissie van Beheer dit naar voren brengen op de eerste gemeentevergadering. Ook checkt de Commissie van Beheer of de informatie op de website nog relevant is.
    • Eventueel met gemeente en alle amstdragers een ontruiming oefenen.

4.  Wat hebben wij aan hulpmaterialen beschikbaar?

We hebben de volgende hulpmaterialen beschikbaar:

  • 6 Brandblussers( schuim) voor brandklasse A en B
  • 1 Blusdeken
  • 1 Brand haspel
  • 1 AED
  • 1 EHBO doos
  • In elke ruimte bevind zich ook een vluchtplan
  • Brandblusser 1 Boven bij het orgel
  • Brandblusser 2 In de keuken
  • Brandblusser 3 in ons gebouw
  • Brandblusser 4 Boven achter de bar
  • Brandblusser 5 In de Consistorie (tussen ruimte boven)
  • Brandblusser 6 Boven in de jeugdruimte
  • Brandblusser 7 Naast de keuken in de hal
  • Hier bevinden zich ook de AED en de EHBO doos
  • Brandblusser 8 in het voorportaal
  • Brandhaspel en blusdeken. Voor de kerkgangers links in de hoek tegen de glazenwand.
  • Vluchtplan hangt in iedere ruimte van het kerkgebouw.

De brandblussers in het gebouw zijn geschikt voor:

5.  Protocollen

De volgende 4 scenario’s zijn beschreven:

  1. Onwel worden persoon
  2. Stroomuitval
  3. Overige calamiteiten (brand, instorting, blikseminslag e.d.)
  4. Ontruiming van de kerk

1.  Protocol bij onwel worden persoon

  • De aanwezige BHV-ers  en de ambtsdrager van dienst hebben de coördinatie en bepalen samen wat er moet gebeuren. De ambtsdrager van dienst communiceert met de gemeente wat de vervolgstappen zijn.
    • Indien mogelijk slachtoffer naar de naastgelegen ruimte van de kerk brengen.
    • Indien nodig 112 bellen. De BHV-ers zorgen er ook voor dat de hulpdiensten worden opgevangen.
    • Bij een reanimatie bepalen de ambtsdrager van dienst en de bhv-ers over de voortgang van de dienst. (zie bijlage 2).

2.  Protocol bij stroomuitval

  • De aanwezige BHV-ers en de ambtsdrager van dienst coördineren en proberen het probleem te verhelpen. Indien mogelijk zal de dienst worden voortgezet. De ambtsdrager van dienst zorgt voor de communicatie met de gemeente

3.  Protocol bij overige calamiteiten (brand, instorting, blikseminslag e.d.)

  • De aanwezige BHV-ers  en de ambtsdrager van dienst coördineren en bepalen wat er moet gebeuren.
    • Calamiteit bestrijden

Bij blussen brand dient gelijktijdig de ontruiming in gang te worden gezet. Er dienen 3 à 4 BHV-ers / EHBO-ers het gehele pand te ontruimen. Vergeet hierbij niet de wc,s, en de bovenverdieping.

  • 112 (laten) bellen
    • Kerk ontruimen

4.  Protocol bij ontruiming van kerk

  • De aanwezige BHV-ers  en de ambtsdrager van dienst bepalen in overleg of de kerk ontruimd wordt.
    • De koster opent de deuren van de kerk.
    • Éen BHV-er en de Ambtsdrager van dienst zorgt voor evacuatie van de kindernevendienst via de nooduitgang.
    • Éen BHV-er vangt gemeenteleden op bij het parkeer terrein voor het gemeentehuis.
    • Éen BHV-er neemt de leiding in de kerk en gaat naar het liturgisch centrum en gebruikt een microfoon . Hij/zij geeft de gemeente de volgende instructies voor ontruiming:
  • Hij/zij vraagt de gemeente rustig te blijven zitten en te luisteren naar zijn/haar instructies.
  • Hij/zij deelt mee dat de kinderen in veiligheid worden gebracht door de ambtsdrager  van dienst.
  • Hij/zij coördineert het groepsgewijs verlaten van de kerk en deelt aan de gemeente mee:
    • Loopt u rustig de kerk uit en help ouderen/hulpbehoevenden
    • Voorkom gedrang met alle gevolgen daarbij
    • Gaat u naar de verzamelplaats op het parkeer terrein voor het gemeentehuis.
    • De overige BHV-ers zullen u helpen bij het rustig verlaten van de kerk

Let op: Controleer na ontruiming alle ruimtes van de kerk op de aanwezigheid van gemeenteleden (o.a. orgel, keuken en wc’s, consistorie).

Bijlage 1: Leden BHV/EHBO-team

BHV

  • Cor Brouwer
  • Jan de Lange
  • Bert Pen
  • Evelien van Dijk
  • Noortje Bakker
  • Anje Brandsma
  • Els de Lange
  • Sandra van der Zwaag

EHBO

  • Gerlina (kinder EHBO)
  • Janita Last

Reanimatie

  • Cor Brouwer
  • Janita Last
  • Jikke te Grotenhuis

Huisarts

  • Jacoline van der Weel

Bijlage 2: Protocol voor bhv-ers/ehbo-ers bij onwel wording

  1. Zodra iemand onwel of bewusteloos raakt, moet de ambtsdrager van dienst worden gewaarschuwd, deze zal de BHV-ers/ EHBO-er inschakelen
  2. De BHV-er/EHBO-er neemt de leiding. Andere aanwezigen met bhv- of medische kennis kunnen assisteren of de hulpverlening overnemen op verzoek van de BHV-er/EHBO-er.
  3. De BHV-er/EHBO-er beoordeelt de toestand van het slachtoffer.

A.  Als het slachtoffer wel reageert:

  • Beoordeel het probleem en verplaats de persoon naar een rustige ruimte.
    • Beoordeel of de ambulance of huisartsenpost gebeld moet worden. (112 = ambulance, huisartsenpost = 088-0504030). Komen er hulpdiensten, vang deze dan op.
    • De ambtsdrager van dienst informeert bij de hulpverlener naar de toestand van het slachtoffer en informeert vervolgens de voorganger.

B.  Als het slachtoffer niet reageert:

  • Leg het slachtoffer op de grond op een geschikte en veilige plaats. Behandel slachtoffer daar waar men het beste voor het slachtoffer kan zorgen. Dit houdt in, dat men het slachtoffer eventueel verplaatst.
    • Als het slachtoffer niet beweegt, zijn ogen niet opent en niet normaal ademt of bij twijfel: bel of laat 112 bellen en meld dat het om een reanimatie gaat.
    • BHV-er/EHBO-er geeft opdracht om de AED te halen. Deze hangt in de hal naast de keuken.
    • De BHV-er/EHBO-er start met reanimeren en maakt gebruik van de AED. Onderbreek de reanimatie niet tot het ambulancepersoneel dit aangeeft.
    • Bij reanimatie in de kerk worden de gemeenteleden door de BHV-er/ ambtsdrager van dienst verzocht de kerk te verlaten. Gemeenteleden worden opgevangen door een BHV-er op het parkeer terrein tegenover het gemeentehuis.

C.  Terugkoppeling naar gemeente:

  • De ambtsdrager van dienst informeert bij de hulpverlener naar de toestand van het slachtoffer en informeert vervolgens de voorganger.